דף הבית   יצירתיות בחינוך – מתוך מגזין משפחה, ידיעות מודיעין, ינואר 2011

יצירתיות בחינוך – מתוך מגזין משפחה, ידיעות מודיעין, ינואר 2011

"החיים בחברה המודרנית מפגישים אותנו לעיתים קרובות עם מצבים חדשים. ההתפתחויות החברתיות והכלכליות לצד ההתפתחויות הטכנולוגיות המתקדמות כיום בצעדי ענק, מציבות   בפני מערכת החינוך אתגרים חדשים, המחייבים אותה לחנך את הדור הצעיר לקראת עולם דינמי ומשתנה, עולם שבו דור זה, צריך ללמוד ולהתרגל לחשוב על פתרונות יצירתיים העשויים לעזור לו במצבים בלתי שיגרתיםלהגיע להחלטות אישיות, ולהתמודד עם המציאות באופן שקול ועצמאי. במטרה להיענות לצרכים אלה, נקבע חינוך החשיבה כיעד מרכזי של מערכת החינוך , כך  על תכנית הלימודים לפתח הרגלי חשיבה כגון התבוננות, דמיון, יצירתיות, חשיבה עצמאית בפתרון בעיות, קבלת החלטות ועבודה בצוות.

הרגלי חשיבה אלה עשויים לאפשר ללומדים גמישות בחשיבה וביטוי עצמי מרבי בעתיד. בעידן שבו איכות חייהן של חברות אנושיות תלויה ביכולתן לייצר ידע חדש וליישם ידע קיים בהקשרים שונים, טיפוח חשיבה יצירתית הופך בהדרגה למטרה חינוכית מוסכמת ובעלת חשיבות עליונה.

יתרה מכך, יכולת יצירתית גבוהה תסייע למורים, גננות וצוות העובדים במערכות החינוך, מתחילים כוותיקים, לא רק בטיפוח היצירתיות של תלמידיהם, אלא גם בהשבחת ההוראה ובהעלאת רמת ההישגים.  יכולת כזו תסייע לצוות להתמודד עם השינויים הרבים והתכופים בתכניות הלימודים ובשיטות ההוראה ועם בעיות משמעת ואלימות של תלמידים, וכמו כן לשמור על קשר חיובי עם עמיתים והורים.

ב"גנים דמוקרטים יצירתיים" מעודדים יצירתיות כבר מהגיל הרך. עידית ויינברגר , מנהלת הגנים יוזמת הרעיון ומי שהיה לה החזון להאמין במודל הזה, פיתחה תוכנית הבאה לטפח ציוותי חינוך ליצירתיות בעבודתם בגן הילדים, לחבר אותם אל מקורות היצירה שלהם באמצעות מפגשים המעודדים חשיבה יצירתית. אימון ליצירתיות על ידי אוסף של תרגילים שבאמצעותם ניתן לאתר קשרים חדשים בין תכנים מתחומים רחוקים: ספרות, מדעים, אומנות וכיוצא בזה. עידית מאמינה כי אימון של איש חינוך למציאת מקורות היצירה שלו יאפשרו לו להיות יצירתי בעבודתו עם הילדים כך שלפי גישה זו בעיה תהפוך להזדמנות בתחפושת בעלת מגוון של כיוונים לפתרונות או לחילופין ריבוי של דרכי למידה חווייתיות. בגנים קיימת האמונה הבסיסית לפיה אם ילד מקבל את החופש והכבוד הראויים תבוא לידי ביטוי היצירתיות.

אין ספק, חברה בריאה נבנית מהיסוד. מחינוך לערכים, מהשקפת עולם סובלנית וליברלית שמדגישה את כבוד האדם וחירותו, מפתיחות ויצירתיות. ואם כבר אז יפה שעה אחת קודם, בשלב שאישיותו של האדם מתגבשת כשהוא עושה את צעדיו הראשונים כאדם בחברה."

מתוך מגזין משפחה, ידיעות מודיעין, ינואר 2011