יצירתיות בגיל הרך - יצירתיות בגן הילדים

מחפשים גן ילדים יצירתי? חשיבות היצירתיות בגן הילדים ובכלל בחינוך היא רבה, בעיקר לאור העובדה כי החיים בחברה המודרנית מפגישים אותנו לעיתים קרובות עם מצבים חדשים, קצב השינויים הוא עצום ולכן על כול אדם באשר הוא, ללמוד ולהתרגל לחשוב על פתרונות יצירתיים העשויים לעזור לנו במצבים בלתי שיגרתים, להגיע להחלטות אישיות, ולהתמודד עם המציאות באופן שקול ועצמאי (פורת, 2000), בעוד שכול אלו דורשים מאיתנו מידה מסוימת של יצירתיות.

בגנים דמוקרטים יצירתיים, הצוות החינוכי, מעודד יצירתיות בקרב הילדים באופנים שונים:

√ הצוותים מתייחסים בכבוד לכל תפוקה של הילד: הצעה, משפט, יצירה כי הם פרי חשיבה ותכנון. הגננת מנסה להבין את דרך החשיבה של הילד, ואת ההגיון שלו וביחד איתו בודקים אם יש דרכי התייחסות ופתרונות אחרים לכל דבר.

√ במפגש הצוות פתוח לדברי הילדים ולרעיונותיהם, למרות שפעמים רבות אינם עולים בקנה אחד עם מה שציפו לשמוע.

√ הצוות החינוכי מאמין כי הפתרון למריבה בין ילדים הוא שיתופם המלא בדיון והבנה באמצעות שיח איך הגיעו למצב כזה.

√ בשעת יצירה, אם זה משחק דרמטי בפינת הבובות, או בעבודה עם חומרים הצוות החינוכי סביל ונמנע מלהתערב.

√ הצוות החינוכי מאמין ומעודד אסטרטגיות חלופיות לפתרון בעיות, או מטרות לימוד שונות במהלך הפעילות.

√ הצוות החינוכי אינו מתעלם מהתייחסויות של ילדים שאינן תואמות את תפיסותיהם.

√ הצוות החינוכי מבין שההתמודדות של הילד עם מטלות היא מטרה לא פחות חשובה מאשר ההישג עצמו (חשובה הדרך והעיקר הוא לא רק המטרה).

√ הפעילויות היומיומית, פעמים רבות, נערכות בקבוצות קטנות, מתוך הבנה כי יתפתח בין הילדים דיאלוג חברתי ופיתוח של ידע חדש.

דמיון

התפתחותו של הדמיון אצל ילדים הוא הכרחי להתפתחות הנפשית והמנטלית התקינה של הילד. מחקרים מראים (, Levin & Young , 2002 Gleason, 2002) כי היכולת לדמיין כפי שבאה לידי ביטוי אצל ילדים מהווים אינדיקציה להצגת שלב הכרחי בהתפתחות הקוגניטיבית שלהם. פיתוח הדמיון לפיכך, נתפס כחלק ממערך נרחב המזמן פיתוח מיומנויות קוגנטיביות, כאשר התפתחות הדמיון הינה תהליך המתרחש אצל ילדים שעובר שינויים כתלות בגילם ובהתפתחותם הנפשית.

למשל ילדים מתחת לגיל שלוש יתעסקו על פי רוב בדמיונם בנושאים הקשורים להאנשה, למשל דיבור לבובות ואובייקטים דוממים נוספים, שימוש דמיוני בחפצים, למשל דיבור בטלפון צעצוע, והשתתפות בסיטואציות דמיוניות , למשל כיבוי אש. לאחר גיל שלוש ניכר שינוי בחשיבה הדמיוני. למשל ילדים בגילאים של שלוש וחצי ומעלה המציאו מצבים דמיוניים ארוכים יותר לצרכי משחק , לקראת גיל 5-6 הילדים עוסקים בפעילות דמיונית הכוללת גם חלומות בהקיץ ודמיונות פרטיים (Cassell, 2004).

בגנים דמוקרטים יצירתיים, אנו שואפים לטפח את הדמיון בקרב ילדים בדרכים הבאות:

√ זמן – אין הצוותים החינוכיים מתייחסים לזמן הגן כאל יחידות המוכתבות מראש. הפעילות היומיומית מאפשרת גמישות המאפשרת משחק חופשי.

√ מקום – הסביבה הפיזית מעמידה לרשות הילדים אמצעים להביע ולבצע את הרעיונות.

√ חומרים – הגנים מציעים שפע של כלים וחומרים לעשייה מתוכננת או ספונטנית: כלי כתיבה, וציוד יצירה מתכלה כמו צבעים וניירות, פלסטלינה, תחפושות, גרוטאות, ארגז חול ודמויות של "עולם קטן", ומשחקי בניה כמו לגו.