פיתוח של עמותת חינוך לחיים לשימוש בסמכות.
הילדים צרכים אותנו לא רק כפרטנרים, לא רק כחברים, [שאלו הבונוסים הנלווים], אלא, בעיקר וקודם כל כמבוגרים שיודעים לכוון אותם ולהדריך אותם בחיים ולא מטילים עליהם את כל כובד האחריות להחליט לבד על חייהם בשעה שהם אינם בשלים לכך, חסרי ניסיון חיים ויכולות קוגניטיביות לראייה מערכתית כדי לקבל כל מיני החלטות. הבסיס הוא למידה, הילדים לומדים לסמוך.
– 'סמכות' – מתוך מילון ספיר:
– סמך – משען, תמיכה, סעד
– סומך – בוטח, מבסס, תומך (סומך את ידו: מייפה את כוחו של, נותן לו תוקף…)
– סמכא – מומחה לעניין
– סמכות – זכות חוקית של אדם או מוסד שיצייתו להם. שאפשר לסמוך על דעתו בגלל מומחיותו. רשות, זכות, ייפוי כוח
מודל הסמכות המכבדת של עמותת חינוך לחיים בנוי על שתי הרגליים של הסמכות: סמכות מהיותנו מחד בוגרים, שאפשר לסמוך על דעתם בגלל בגרותנו ומאידך שאפשר לסמוך עלינו, להישען, להיתמך על ידינו.
אנו משתמשים בסמכות מכבדת – באחד משלושה מצבים מחייבים:
סכנה
הפרעה משמעותית למהלך פעילות תקין
פגיעה יסודית בנורמות או בכללי יסוד את ההגדרות – ואת הקווים האדומים –
יגדיר כל אחד לעצמו – אבל חשוב להבין שבמצבים אלו לא רק זכותנו להפעיל סמכות –
אלא כמחנכים – זו גם חובתנו! = גבולות! בהיעדר גבולות – הילד נכנס לחרדה שמא אין מבוגר ששומר עליו.
לעיתים קל לנו יותר בדברים שהם מובנים מאליהם כגון: סכנה, בטיחות, שמירת שבת לדתיים ועוד.
המודל לסמכות מכבדת:
1. תצפית נקיה משיפוטים. ללא פא"ב, ללא פתיחת אג'נדה רגשית (אני כל כך מאוכזבת…מתוסכלת..) שכן הללו יוצרים חוזה מבלבל של דיאלוג. אלו תכנים לדיאלוג ולא לסמכות!
2. מסר סמכותי – הוראה לביצוע מנומקת בצורך. הוראות של עשייה, משהו שאפשר לעשות. הילד יבצע את ההוראה ומן הסתם יפסיק לעשות את ה'משהו' שאנחנו רוצים שיפסיק לעשות. לדוגמא: שב בשקט ותקשיב. המסר אינו ביקורת סמויה תחת הוראות להפסיק לעשות דברים רעים.
3. תקליט שבור – באם ישנו צורך חוזרים על ההוראה מספר פעמים.
4. פתיחת אופציה דיאלוגית
ברצף זה צריך להישמע משהו כזה:
אתה זורק חפצים בגן. עכשיו אתה מרים אותם מהרצפה, כי אני מפחדת שמישהו יפצע.
עכשיו אתה מרים אותם מהרצפה, אנחנו נדבר על זה אחרי שהחפצים יהיו במקום.