מהפך במטבח – עוברים לתפריט בריא בגן הילדים

חשיבות התזונה אצל ילדים

ילדינו מורגלים לצרוך מזון תעשייתי בעל ערך תזונתי דל, מוצרי בשר וחלב, מזון מטוגן, וכמובן שפע של ממתקים. אנחנו עברנו ל תפריט בריא בגן הילדים והחלטנו לייצר מהפך במטבח שלכם ולהעניק עצות ומתכונים לאלה שמחליטים לעשות מהפך במטבח.

תפריט בריא בגן הילדים

מתוך מאמר אודות דפוסי אכילה לא בריאים:

"כשהרך הנולד גדל מעט, הוא נחשף לתזונה בחוג המשפחה. אם נולד למשפחה למודת ג'אנק פוד, בהדרגה ייגמל ממזון לתינוקות ויאמץ את המודל הביתי. אם שפר מזלו והוריו מודעים לקשר בין תזונה איכותית לבריאות, הוא יזכה להזדמנות להפנים דפוסי אכילה בריאה. העניינים מסתבכים שהאוצר היקר מופקד בגן הילדים הראשון שלו. במקרה הגרוע ביותר יתמכר הקטן למזון תעשייתי דל ערך תזונתי ומעובד בחומרים מלאכותיים, חלקם רעילים. במקרה הגרוע פחות הוא יזכה לבישול ביתי עתיר פחמימות ריקות מכל ערך תזונתי ומעושר בשמן מזוכך (חשוב להדגיש שכל שומן מזוכך הוא תוצר תעשייתי מזיק), אבקות מרק מלאכותיות, מזונות עתירי חומרי הדברה, הורמונים אנטיביוטיקה ועוד.

כמעט בכל הגנים ניתן למצוא "בונוסים" נוספים ממתקים מכל סוג וצבע לציון כל שמחה, שבת וחג. סוכריות טופי לתגמול, וופלים, ממרחי שוקולד וריבה ושלוקים בקיץ.

המשוואה הנפוצה היא ילד שבע ומרוצה = אמא מרוצה ובמילים אחרות אוכל תעשייתי = שקט תעשייתי. יהיו שישלבו ידיים ויגידו: למה לעשות עניין? הילד מקבל פחמימות, חלבונים, קצת ירק, ממשיך לגדול ולהתפתח וממתקים לא הרגו אף אחד. חברים וחברות, שנים רבות חשבו האמריקאים שארוחת מקדונלד'ס היא מנה מאוזנת ומגוונת בערכים תזונתיים שונים. לתהליך עיבוד חומרי הגלם ואופן הכנת המנה לא התייחס איש. כך הפך הילד האמריקאי לילד השמן והחולה בעולם. רק אז החל משרד הבריאות האמריקאי להנהיג פיקוח תזונתי.

אצלנו בישראל עדיין רווחת האשליה שהביטוי מנה בשרית חמה מייצג ארוחה בריאה ולא ג'אנק. הורים יקרים הגיע הזמן להתעורר. נקניקיות, בשרים מעובדים למיניהם על מצע של פתיתים ספוגים בשמן בתוספת גזר גמדי הם אותו הדרעק. והרי גני הילדים מתגאים בתפריט מגוון, אז אולי הגיון יציל את ילדינו מדלות התזונה? ובכן, מה משותף ללחם, פסטה פתיתים, קוסקוס ואורז לא מלאים? פחמימות ריקות מתוכן ולכן זהות בערכן הדל. רובן (למעט האורז) עתירות גלוטן, הנמנה עם מחוללי האלרגיה הראשיים. ומה בעניין המגוון החלבוני? יש שיטענו כי ילדים אוהבים בשר עוף והודו, המצטיין במגוון צורות הגשה, אז למה להסתבך עם קינואה, עדשים חומוס, שעועית, טופו וטחינה מלאה?

להלן ניפוץ המיתוס החלבוני: חלבון מן החי הוא מרוכז מטבעו ועל כן הצריכה היומית שלו מעמיסה על מערכות הפינוי (בעיקר על הכליות). בנוסף חשוב לזכור שמוצרים מן החי מכילים חומרים מזיקים למיניהם המעמיסים גם הם על המערכות המפנות.

לאספקת חלבון וויטמינים מקבוצת B ניתן לצרוך כשתי ארוחות צהריים בשריות בשבוע, ואת השאר להעשיר בחלבונים מהמזונות המוזכרים לעיל. הם דלים יחסית בחומרים מזיקים וטומנים בחובם ערכי מינרלים וויטמינים ועשירים בהרבה מאלה שבמנות חלבוניות בשריות. גם ארוחת הבוקר בגן מבוססת חלבון מן החי ולכן ביום שמגישים בו, גבינה, ביצה או טונה אין צורך לצרוך חלבון מן החי.

נעבור לסידן. מוצרי חלב הפרה אומנם נדמים הכרחיים לבריאותן של עצמות ילדינו אך לטחינה מלאה, חומוס, ממרח שקדים ומוצרי טופו עולים על החלב באיכות הסידן שבהם.

לסיום סוגיית המתוק. כמעט כל אמא יודעת כי סוכר לבן פוגע בחוסן העצמות והשיניים. לא כל אמא מודעת לקשר שבין סוכר לבעיות נוספות כגון היפר אקטיביות, טפילי מעיים, היחלשות מערכת החיסון."

מתוך כתבה של חן אבישר-שלו

מרצה ומטפלת בתזונה הוליסטית

תפריט בריא בגן הילדים

תפריט בריא בגן הילדים

בגנים הדמוקרטים יצירתיים החל השינוי, באופן הדרגתי במנות צהריים משולבות קטניות כמקור לחלבון, לצד מגוון פחמימות עתירות ערך תזונתי כגריסי פנינה, אורז מלא, קוסקוס, פסטה מלאה ועוד. את הארוחות כולם מלווה עושר של ירקות מבושלים וחיים. חלות שבת אופים מקמח מלא ובקרוב לקראת החורף יכנסו דייסות שיבולת שועל וקוואקר עשירות ומזינות. התיבול נעשה בשמן זית איכותי ואבקות המרק הוצאו אל מחוץ לחוק. המנות המתוקות הן פירות וממרח טחינה בסילאן תמרים. ימי הולדת נפתחים בארוחת בוקר והמשפחה של כלת/חתן השמחה מתבקשת להכין עוגה וסלט פירות.

כרגע הגן בתקופת הסתגלות לתפריט החדש, תוך הקפדה על הכללים והדרכה צוותית מתמדת. הילדים אט ובהדרגה מתאהבים בתבשילים של הטבחית שהופכת מורת דרך לבישול עבור הורי הגן.

מאמרים נוספים

מציאת גן איכותי במודיעין: שלב אחר שלב בדרך לגן

מציאת גן איכותי במודיעין: שלב אחר שלב בדרך לגן

סורקים קבוצות בפייסבוק כל הזמן? מתשאלים הורים בגני שעשועים? מסתובבים בלי סוף מגן לגן? מתלבטים ותוהים מה הכי טוב לילד שלכם? במאמר הקרוב נעבור על השלבים למציאת גן איכותי במודיעין כדי להבטיח לכם וילדיכם את המסגרת החינוכית הטובה והמותאמת ביותר שיוכלו לקבל.

גנים במודיעין: מגיע לילדיכם הטוב ביותר

גנים במודיעין: מגיע לילדיכם הטוב ביותר

לילד שלכם מגיע הטוב ביותר. גן הילדים הוא אחת המסגרות המשמעותיות בחייו כשתפקידו להעניק חום, אהבה ולהקנות ערכים. ישנם שפע של גנים במודיעין והתפקיד שלכם הוא למצוא את האחד שהילד שלכם ישמח להגיע אליו בכל בוקר מחדש.

גני ילדים במודיעין

גני ילדים במודיעין

יש לא פחות ממאה גני ילדים במודיעין, כל גן שונה ואנו כהורים מתלבטים – מהו הגן הטוב ביותר עבור חינוך ילדינו. תהליך חיפוש הגן הילדים עשוי להעלות רגשות רבים אצלנו ההורים ולכן ננסה לפרט ככל האפשר על התהליך.